Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim"— Sunum transkripti:

1 Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim
Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE AKÜ Veteriner Fakültesi Öğretim Üyesi Afyonkarahisar Veteriner Hekimler Odası Başkanı Türk Veteriner Hekimliği’nin 156. Yıl Dönümü Afyonkarahisar,

2 Veteriner Hekimliği Eğitim Sistemi
Bütün dünyada tartışılmaktadır Eğitim programları Amerika dahil tüm ülkelerde farklı Özelleşme ve Belli Konularda Profesyonelleşme Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

3 2007 yılında yayınlanmış bir makalede
(Current Perspectives on Distance Education in Veterinary Medicine Cheryl R. Dhein, J Vet Med Educ 2007; 34: ) Avrupa Ülkeleri ve ABD'deki problemler: - Veteriner hekimlerin pratik yetersizlikleri - Fakültelerin eğitiminin kısalığı ? - Eğitim maliyetlerinin artışı - İnsan ve profesyonellik kabiliyetlerindeki dengesizlik Fakültelere getirilen büyük baş hayvan sayısında azalma Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

4 Bu problemlerin hepsi bizim için de geçerlidir. Ayrıca;
Fiziki yetersizlikler (Kapalı alan, ulaşım, ambulans hizmetleri vs) Fakülteye gelen öğrenciler ÖSYM sonuçlarında 1990 da en düşük % 9 iken 2007 yılında %40 lık dilimin altında Öğrenciler veteriner hekimlikle ilgili bir lise eğitimi almamaktadır. Veteriner hekim sayısı ? (FEV raporlarına göre ihtiyacın doluluğu % 70', Almanya en yüksek % 82 daha sonra İspanya % 65. Ancak bu hesaplar verimli hayvan ve işletme sayısı ile yeniden hesaplanmalı) Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

5 Fakülte entegrasyonlarında eksiklik
(Çiftçi, İşletme, Bakanlık, Mezunlar vs) Fakültelere gelen hasta sayısının azlığı Akreditasyon için yetersizlik Mezuniyet sonrası eğitim yetersizliği Belli konularda profesyonelleşmemek Klinik veya poliklinik uygulamalardan hastane uygulamalarına geçememek Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

6 Mezuniyet sonrası eğitim
Problem; Mezuniyet sonrası eğitim Neden Gerekli ? Kim düzenler ? Nasıl verilecek ? Amerika ve Avrupa’daki Durum? Biz neredeyiz ? Öneriler Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

7 Neden Gerekli ? Ne kadar bilgisi var ? sorusu değişti;
Ne kadar tecrübesi var ? Çok fazla alan ve konu Pratik yetersizlikler Eğitiminin kısalığı ? Yeni bilgi ve teknolojilerin hızlı artışı Ne kadar vaka görüyorlar ? İşletmelerin yapısı, gereklilikleri, beklentileri değişiyor Hayvancılık her alanda işletme veya sektör konumuna gelmekte İnsanlarımızın, işletmelerin ve devlet’in ihtiyaç, beklenti ve önem verdiği konular değişmekte Besin kontrolü ve gıda hijyeninde yeni yaklaşımların oluşması Ülkeler arası ticaretin artması Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

8 Kim düzenler ? Amerika da eğitimin yönlendirilmesi,
hangi eğitimlerin verilmesi gerektiği, hangi şartlarda hangi sertifikaların kabul edileceği, diploma denklikleri Amerikan Veteriner Hekimler Medikal Birliği'nin kontrolü altındadır. İstediği an eğitime müdahale eder Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

9 Kim düzenler ? Avrupa da Amerikadaki kadar sert ve kesin olmasa da
Veteriner Hekimler Birliği eğitimin yönlendiricisidir. Türkiye'de Eğitimin hiç bir yerinde birlik veya organizasyon yoktur. Yönlendirme yapabilecek kabiliyette birlik veya organizsayon da yoktur. Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

10 Nasıl verilecek ? Yüzyüze, uygulamalı veya uzaktan eğitim;
Konferans ve Seminerler Sertifikalı veya Sertifikasız Kurslar Eğitim Programları (Sınıf, Lab, Kahvaltı, Akşam Yemeği, Yazışma) Uzaktan Eğitim (E-Learning , E-Technology) (Web tabanlı Kurslar, animasyon, mikroskop görüntüleri, vaka takdimleri, videolar, DVD/CD) - Videokonferans (Kurs, toplantı, tartışma, resim-bilgi paylaşımı, seminer) Klup faaliyetleri Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

11 Amerika ve Avrupa’daki Durum
Avrupada İleri Düzey Veteriner Çalışmaları (ESAVS) Organizasyonu ve Avrupa Küçük Hayvan Veteriner Hekimleri Birlikleri Federasonu (FECAVA) destekleri ile ‘Avrupa Birliği Veteriner Uzmanlığı ’ (EAVS - European Association for Veterinary Specialisation) adlı bir oluşum oluşturmuş, Avrupa Birliğine 12 ülkenin dahil olduğu bir Pilot Proje yaparak (Leonardo Da Vinci) destek almış, 1991 yılından bu yana 14 ülkede 140 kursta hekime kurs vermiş. Vet Contact adında bir internet sitesi oluşturmuş. Kursları ve siteyi 20 den fazla ilaç, yem-mama üreticisi ve medikal malzeme üreten firma da desteklemekte. Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

12 Amerika ve Avrupa’daki Durum Fakülteler, Enstitüler, Bakanlıklar,
Odalar (Veteriner Hekim, Ziraat, Gıda vs) Yetiştirici Birlikleri İlaç-Yem Firmaları Makina Teçhizat Üreticileri vs mezuniyet sonrası eğitimi organize edebilir. Ancak; Hepsi öncelikle veteriner hekimleri birliğinden izin almalı ve yapılan kursların akredite olmasını sağlamalıdır. Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

13 Amerika ve Avrupa’daki Durum
Amerika da Eğitim eyaletler arasında fark olsa da neredeyse tamamen Amerikan Veteriner Hekimler Medikal Birliği'nin kontrolü altındadır. Eyalet içinde düzenlenecek bazı kurs, sempozyum ve kongreleri kendi aralarında birleşmiş (klinik, çiftlik hayvanları, gıda vs) veteriner hekimleri birlikleri planlar. Planladıkları veya başkalarınca yapılan kurs ve etkinliklerin (kongre, sempozyum vs) kaç kredi (CE Credit: Continuing Credit) olduğunu belirler. Mezun olmuş tüm veteriner hekimler her sene birliklerinin belirlediği minimum CE kredisi kadar eğitime katılmak zorundadır. Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

14 Amerika ve Avrupa’daki Durum
Amerika da öğrenciler mezun olmadan mezuniyet sonrası eğitime hazırlanıyorlar: Bir üst sınıfa geçerken doldurmanız gereken formdan bazı sorular: Yıl içinde katıldığınız konferanslar, dergi ve kulüp etkinlikleri nelerdir ? Kaç tane haftalık fakülte seminer serisine katıldınız ? Katıldığınız araştırma projesi var mıdır ? Yaptığınız uygulamalarda hangi alet ve ekipmanlarla ilgili bilgi edindiniz ? Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

15 Amerika ve Avrupa’daki Durum Amerika da
Besin/Gıda sektöründe çalışan veteriner hekimlerin % 12 artması gerektiği, her sene %4-5 açık verildiğini 28 adet Veteriner Kolejine 2007 yılında ek olarak 1.5 MİLYAR dolar verilecek Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

16 Amerika ve Avrupa’daki Durum Anatomi ve Patoloji Anestezi
Su Hayvanları Hekimliği Kanatlı Hekimliği At Hekimliği Kuş Türleri Kedi-Köpek ve Türleri Davranış Hayvan Hakları ve Refahı Hasta Sahipleri ile Diyalog Klinik Hayvan Besleme Endoskopi Oftalmoloji İlaç Bilgisi Acil/Kritik Vaka Veteriner Hekimliği Yeni Doğan Hekimliği Yaşlı Hayvanlar ve Tedavisi Endokrinoloji Salgın Hastalıklar Enfeksiyöz Hastalıklar ve İmmunoloji İç Hastalıkları Kardiyoloji-Pulmoloji Nöroloji Onkoloji Parazitoloji Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

17 Kanun ve Yönetmelikler Doğum ve Üreme Genetik Egzotik Hayvan
Toksikoloji Yaban Hayatı Balık Arı Tavşan Manda İlaçlama Chiropractic Veteriner Diş Hekimliği Deri Hastalıkları Tanısal Görüntüleme (Ultrason, Röntgen vs) Biyokimya Biyoinformatik Hücre Biyolojisi İmmunoloji Moleküler Genetik Enfeksiyöz Hastalıklar Akupunktur Bitkisel Tedavi (Herbal) Yönetim (Management) Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

18 Biz neredeyiz ? Öneriler
Mezuniyet sonrası eğitim gerekli mi ? Kim evet diyor ? (Fakülteler, bakanlık, sektörler, işletmeler, firmalar, mezun olanlar, vatandaş) Veteriner Hekim veya çalıştığı kurum-işletme faydasına inanmıyor, Zaman kaybı ? Parasını kim verecek ? Mezuniyet sonu eğitimin maaşıma-kazancıma etkisi var mı? Birlik veya organizasyonlarda eksiklik, Kursları kimin akredite edeceği belli değil Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

19 Biz neredeyiz ? Öneriler
Bakanlık, fakülteler, odalar vs senelik kurs planlaması yapmaz Kongre, sempozyum ve kurslar sadece yakın çevreye duyurulur!!! Kongre ve sempozyumlar sadece bilimsel araştırma sunum yerleridir. (Uygulama, tartışma, eğitime yön verme, ülke problemleri vs) Öğrencilerimize verilecek eğitimin kalite ve yeterlilikleri için tüm fakülteler, bakanlık ve sektörler arasında tartışılmalı, görüşler alınmalı gerekirse bu konuda kongre-sempozyum düzenlenmeli. Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

20 Biz neredeyiz ? Öneriler
Türk Veteriner Hekimler Birliği’nin yapısı ve işleyişi değiştirilmeli (Devlet desteklerinden faydalanabilmeli) Suni Tohumlama ve Akredite Veteriner Hekimlik kursu Bakanlığın sultasından çıkarılmalı yıllarında sadece 5 fakülte, 7 veteriner hekimler odası ve 2 tane dernek mezuniyet sonrası eğitim faaliyeti kabul edilirse %80’i de suni tohumlama, akredite veteriner hekimlik ve HACCP kursları olan faaliyetler yapmıştır. Bunlar çeşitlendirilmeli ve gerçek manada mezuniyet sonrası eğitim yapılmalıdır. Mezuniyet sonrası eğitime fakülteler, bakanlık ve sektör destek vermelidir. Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

21 American Association of Veterinary State Boards
KAYNAKLAR: American Association of Veterinary State Boards CE (Continuing Education) Programs for Veterinarians & Vet. Technicians College of Veterinary Medicine, Washington State University Cheryl R. Dhein,. Distance Education: Current Applications in Veterinary Medicine The Use of Web-Conferencing in the College of Veterinary Medicine at Washington State University. J Vet Med Educ 2007; 34: Michael H. Sims, , Nancy Howell, and Babbet Harbison. Videoconferencing in a Veterinary Curriculum. J Vet Med Educ 2007; 34: Peggy A Ertmer,. Abdelfattah Y.M Nour. Distance Education: Current Applications in Veterinary Medicine,. Teaching Basic Medical Sciences at a Distance: Strategies for Effective Teaching and Learning in Internet-Based Courses. Journal of Veterinary Medical Education, Vol 34, Issue 3, Afyonkarahisar Veteriner Hekimler Odası 2005 Yılı Klinik Çalışanları Anketi Fotoğraf:lar Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,

22 TEŞEKKÜRLER Yrd. Doç. Dr. Fatih Mehmet BİRDANE, Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim, Afyonkarahisar,


"Veteriner Hekimlikte Mezuniyet Sonrası Eğitim" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları