Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İSLÂM’DA İNANÇ İLKELERİ: Hazırlayan:

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İSLÂM’DA İNANÇ İLKELERİ: Hazırlayan:"— Sunum transkripti:

1 İSLÂM’DA İNANÇ İLKELERİ: Hazırlayan:
Erol KÜÇÜK KARASU KUZULUK DİN GÖREVLİSİ

2 İMAN ESASLARI: Allah’a iman, Meleklere iman, Kitaplara iman,
Peygamberlere iman, Ahırete iman, Kadere iman, (Konularına göre kuran fihristi Nevzat YÜKSEL Sayfa:vıı )

3 Diyanet öğrenci yayınları 1

4 Selâm ; Mutluluk, esenlik, ve güvenlik demektir.
İSLÂM: İslâm, seleme-yeslimu-selamun ”silm” ve “selam”; kökünden türeyen bir kelimedir. Bu şekliyle Kur’anın yerinde geçmektedir. “İslâm” kelimesi, isim ve fiil halinde 10 kadar ayette geçmektedir. Silm ; barış, güven huzur, Selâm ; Mutluluk, esenlik, ve güvenlik demektir. İslâm ise; Allah’a teslim olmak, boyun eğmek, ve itaat etmek manasındadır. İslâm’ı benimseyen erkeğe Müslim, kadına da Müslime denir ( Dini kavramlar sözlüğü: s:322)

5 İNANÇ Bir düşünceye gönülden bağlı bulunma,  Birine duyulan güven, inanma duygusu. İnanılan şey, görüş, öğreti , Allah’a iman, itikat ve dine inanmak. Bir şeyi güvenle doğru sayma tutumu. İnanılan, özellikle dinsel alanda doğru sayılan şeydir. Bir fikre olan bağlılık, kesin kabul, iman, kesin kabulle bağlanılan şey, inanılır şey, doğru, emin olmaktır.

6 Temel bilgi, temel kaynak Öğe. Davranış kuralı ,
İLKE: Temel düşünce, temel inanç, umde, unsur, prensip  Temel bilgi, temel kaynak Öğe. Davranış kuralı , Her türlü tartışmanın dışında sayılan öncül, prensip. Bireysel karar ve eylemlerin, tutarlı ve eleştirel biçimde değerlendirilmesine olanak sağlayan ana kural.

7 İSLÂM’DA İNANÇ İLKELERİ: ALLAHIN SIFATLARI: Nefsî Sıfat,
Selbî Sıfatlar, Subûti Sıfatları. 1- Nefsî Sıfat : Vücüd:Var olmak. 2- Selbî Sıfatlar= Zatı Sıfatları a)Kıdem: Varlığının başlangıcı olmaması. b)Bekâ: Varlığının sonu olmaması. c)Vahdaniyet: Bir olması. d)Muhalefetün Lil havadis: Yaratılanların hiçbirine benzememesi. e)Kıyam Binefsihi: Hiçbir şeye muhtaç olmaması. 3- SUBÛTİ SIFATLAR: a)Hayat : Diri olması. b)İlim : Her şeyi bilmesi. c)Semî : Her şeyi işitmesi. d)Basar : Her şeyi görmesi. e)İrade : Dilemesi. f)Kudret: Her şeye gücü yetmesi. g)Kelâm: Söylemesi. h)Tekvin: Her şeyi yoktan var etmesi.

8 1-Nefsî Sıfat: Vücud: Var olmak.
, 1-Allah’a iman nedir? Bakara Sûresi:2/62 2- Allah’ın Sıfatları: a-Nefsî sıfat, b-Selbî sıfat, c-Subûtî sıfatları 1-Nefsî Sıfat: Vücud: Var olmak. Vücut, Allah’ın vâr olması demektir. Allah vardır, varlığı kendiliğindendir, yani Allah yaratılmış değildir. Her şeyi O yaratmıştır, O olmasaydı hiçbir şey olmazdı. Allah’ın dışındaki hiçbir varlık kendiliğinden meydana gelmemiştir, hepsi Allah’ın yaratmasıyla var olmuştur.

9 Ğaşiye Süresi 88/17-20 Hadîd Süresi 57/3

10 4-Vahdaniyet: Allah birdir
2-Kıdem:Ezelîdir, varlığının başlangıcı olmaması. 3-Bekâ :Ebedîdir, varlığının sonu olmaması. 57/Hadid süresi: 3 4-Vahdaniyet: Allah birdir 5- Muhalefetün Lil havadis: Yaratılanların hiçbirine benzememesi. İhlas Süresi :112/4 6- Kıyam Binefsihi: Hiçbir şeye muhtaç olmaması İhlas Süresi :112/ 2

11 Allah’ın Subûtî sıfatları (varlığının) Konularına göre kuran fihristi
Nevzat YÜKSEL Sayfa:48 1-Hayat:Allah, diridir Âli İmran 3/2 Bakara 255 Tâ-Hâ Mü’min Kuran’da 4 ayette geçer. 2- İlim : Allah, her şeyi bilir. ( Kuranda 71 ayette geçer. ) Yâsîn Süresi :36/81

12 3- İrade : Allah dilediğini yapar. (Kuranda 14 ayette geçer
3- İrade : Allah dilediğini yapar. (Kuranda 14 ayette geçer. ) Burûc Süresi 85/16 4- Semi : Allah her şeyi işitir Kur anda 46 ayette geçer. Mücadele 58/1

13 5-Basar:Allah her şeyi görür ( Kuranda 51 ayette geçer
5-Basar:Allah her şeyi görür ( Kuranda 51 ayette geçer. ) Mülk Süresi 67/19 6-Kelâm:Allah, söyler ve konuşur: (Kuranda 11 ayette geçer) Lokman süresi 31/27 Konularına göre kuran fihristi Nevzat YÜKSEL Sayfa:50) * Allahın kelamı ve kelimeleri : Kuranda yerde geçer

14 7-Kudret : Allah’ın her şeye gücü yeter. (Kuranda 55 yerde geçer
7-Kudret : Allah’ın her şeye gücü yeter . (Kuranda 55 yerde geçer.) Âli İmran 3/26 8-Tekvin :Allah, Yaratıcıdır. (Kuranda 43 yerde geçer. ) Bakara Süresi: 2/29 Allah’ın “ Kün: Ol “ Emri ( Kuranda 5 ayette geçer ) Bakara Süresi 2/117 ------

15 ALLAH IN FİİLİ SIFATLARI:
Halk: Allahın yaratması. İhya : Diriltmesi. İmate: Öldürmesi. Terzik: Rızıklandırması. Ten’im:Nim etlendirmesi. Ta’zib: Ceza vermesidir.

16 İnançlı insanların muhakeme etmesi:
أَ فَلَا تَسْمَعُون : Halâ dinlemeyecek misiniz! Kasas:71 أَفَلَا تُبْصِرُونَ : Halâ görmeyecek misiniz! Kasas :72 وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ :Olur ki şükür edersiniz Kasas :73 تَتَذَكَّرُونَ أَفَلَا :Artık düşünmeyecek misiniz? Secde: 4 مَّا تَشْكُرُونَ قَلِيلاً :Siz pek az şükrediyorsunuz. Secde: 9 Secde:26-27 أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ وَلَـكِنَّ :Lakin insanların çoğu bunu bilmezler.” Araf: 131 لاَ يَشْكُرُونَ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَهُمْ : Lakin insanların çoğu şükretmezler.” Yunus:60 Mümin süresi:59 10. وَأَكْثَرُهُمُ الْكَافِرُونَ :Onların çoğu kafirlerdir.” Nahl :83

17 1. لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ {6 10/Yunus sür:6
“korkan -sakınan kavim için ibretler vardır” 2. إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ {21 (Düşünecek)30/Rûm sür:21 3. فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ {22} إِنَّ (Bilenler için) 30/Rûm sür:22 3. لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ {23 إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ (Dinleyen) 30/ Rûm sür:23 4. إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ {24 ( Aklını kullanan ) 30/Rûm sür: 24 5. إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ {37 ( İman eden) 30/ Rûm sür: 37 6. لَآيَةً لِّكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ {9 إِنَّ فِي ذَلِكَ (Yönelen her kul) 34 Sebe’ sür:9 7. شَكُورٍ {19 إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ (Çok sabreden ve şükreden ) 34/ Sebe/ 19 8.(103) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ الآخِرَةِ 11/Hüd:103 “Ahıret azabından korkanlar için ibretler vardır.”

18 MELEKLERİN GÖREVLERİ: 1- İbadet ve Tespih etmekle görevlidirler.
MELEKLERE İMAN: Melekler Allah tarafından yaratılmış, nûrani varlıklardır. MELEKLERİN GÖREVLERİ: 1- İbadet ve Tespih etmekle görevlidirler. 2- Cennet ehline esenlik dilemek, 3- Vahiy İndirmek, 4- Mükellefleri gözetlemek, 5- Ruhları Kabzetmek, 6- Müminlere Dua etmek, 7-İnsanları Gözetleyip, Muhafaza etmek. RUHANİ VARLIKLAR: a) -Melekler b) – Şeytanlar c) - Cinler. Melekler: Nurani varlıklardır .Özellikleri: Yemezler, içmezler, Evlenmez, boşanmazlar, Aç olmaz, susamazlar, Onlarda erkeklik ,dişilik yoktur, Allaha asi de olmazlar, Her an ibadetle meşguldürler, Gözlerinin erdiği yere anında ulaşırlar. Dört Büyük Melek: Cebrail: Vahiy getirmekle görevlidir. Kuran da Cebrail AS. :Ruhul kudûs denir. Mikail: Tabiat olaylarıyla görevlidir. İsrafil: Sur denilen boruya üfleyecek. Azrail: Can almakla görevlidir.(Melekül mevt)

19 Diğer Melekler: Kira men katibin =Hafaza melekleri.: Sağımızda ve solumuzda bulunurlar, sevap ve günahları kaydederler. 2. Kabir Melekleri = Münker ve nekir: Kabirde Sorgu sual ile görevlidirler.: 3. Hamele i arş melekleri: Arşı azamı taşımakla görevlidirler. 4. Cennet ve Cehennem melekleri. Malik: Cehennem bekçiliği yapar. Rıdvan:Cennet bekçiliği yapan melek. 5. Mukarrabûn melekler (Nisa 4/172 arşı âlada bulunan melekler, (Cibrîl,Mikâil,İsrâfil, ve Azrail gibi meleklerin faziletli olanlarıdır. Mukarrebûn insanların ulaşacağı en üstün mertebedir. (Dini Kavramlar sözlüğü:Sayf:468) Allah’ı anmak ve tespih etmek. Gezici ve koruyucu melekler. Rahmet ve azap melekleri vardır. Cebrail A.S. Sahabeden :Dıhyetül Kelbi adlı sahabenin suretine insan vasfında girerdi.

20 3-KİTAPLARA İMAN: İman esaslarından biridir.
Sahifeler: 10 sahife Hz. Adem (as ) a 50 sahife Hz. Şît ( as ) a 30 sahife Hz. İdris ( as ) a 10 sahife Hz. İbrahim( as) a gönderildi Dört Büyük Kitap: Tevrat: Hz Musa ( as) a Zebur: Hz Davut (as) a İncil: Hz İsa ( as) a Kuran ı Kerim: Hz Muhammed (s.a.v.) e indirilmiştir. Tevrat 5 kitaptan oluşmuştur: 1- Tekvin, Sayılar, 2- Çıkış, Tensiye, 3- Leviler, 4 İNCİL ŞUNLARDIR: 1- Matta, Luka, 2- Markos, 4-Yuhanna, Havariler tarafından yazılan,tevhid ilkesini Kabul eden Barnaba incili de vardır.

21 Şam’a 4—Yemen’e 5-Bahreyn’e Küfe’ye 6- Medine de bırakıldı.
KURAN I KERİM: H tarihinde nazil olmaya başlamış, 22 sene ,2 ay , 22 günde inmiştir. 13 yılı Mekke de, yılı Medine de tamamlanmıştır. 6236 Ayettir. 114 süre, harftir. 30 cüzdür. 14-Secde ayeti var. Her cüz 20 sayfadır. Kuranı Kerimin Yazılışı: Hz. Ömer’in teklifi,Hz. Ebu Bekir’in halifeliği döneminde Zeyd bin Sabitin başkanlığında 40 vahiy katibin komisyonluğunda yazıya dökülmüştür. Hz. Osman Zamanında Çoğaltılıp: 7 Nüsha, 7 büyük İslam merkezine gönderildi. Şam’a —Yemen’e Bahreyn’e Küfe’ye Medine de bırakıldı. Basra’ya Mekke’ye *Hz. Osman’ın el yazması Kur’an ı Kerimi İstanbul Topkapı müzesinde mevcuttur.

22 4- PEYGAMBERLERE İMAN: NEBÎ:
Önceki Peygamberlerin şeriatı ile amel eden elçilere denir. RASÜL: Kendisine ilahi vahiy ve kitap verilenlere Resul = Murseluun= denir. Vahiy: Gizlice konuşmak. Gizli söz, Gizli kalbe bildirmektir. VAHYİN MERTEBELERİ: (Geliş yolları) Rüyâyı Salihâ : Doğru rüyalar. Heybetli sesler halinde gelen vahiy. Kalbe vasıtasız ilkâ edilen vahiy. Melekler görünmeden vuku bulan vahiy, V ahiy meleğinin aslî süreti ile gelmesi. PEYGAMBERLERE VAHİY 2 ÇEŞİT GELİR: 1- Vahyi gayri metlüv: Kulunun kalbine Anî tesir, ilkâ ve ilhamdır. 2- Vahyi Metlüv: Vahyin en yüksek olanıdır. Cebrail’in kelimeler halinde vahiy getirmesidir.

23 Kuran da adı geçen Peygamberler:
28 Tanedir. 3 tanesinin nebi mi. veli mi, kesin belli değildir. Üzeyir, Lokman, Zülkarneyn dir). Peygamberler: Hz .Adem, İdris, Nuh, Hz Hüd, Salih, İbrahim, Hz. Lüt, İsmail, İshak, Hz .Yakup, Yusuf, Eyüp, Hz Musa, Harun, Davut, Hz. Şuayip, Süleyman, İlyas, Hz. Elyesa, Yunus, Zülküfli Hz. Zekerıyya Yahya, İsa, Hz. Üzeyr, Lokman, Zülkarneyn, Hz .Muhammed (sav) dır. NOT: , veya peygamber gelip geçmiştir.P(.s.a.v): “Benden sonra nebi yoktur”. Ulul Azîm Peygamberler: Hz. Nuh (as). Hz. İbrahim (as). Hz. Musa (as). Hz. İsa (as). Hz. Muhammet s.a.v.dır. Hz. Musa ile Hz. Harun aynı zamanda yaşamıştır. İsa A.S yaşında peygamber oldu. 33 yaşında Semaya ref oldu. 3 yıl peygamberlik yaptı.

24 Peygamberini desteklemek ve insanları aciz bırakan olay.
Mûcize: İnsanı aciz bırakan, karşı konulmaz, olağan üstü, garip ve tuhaf şey. Peygamberini desteklemek ve insanları aciz bırakan olay. Ayet, beyine ve burhan dır.   İrhâs: Peygamber olacak şahsın, henüz peygamber olmadan önce gösterdiği olağan üstü olay. Keramet: Veli kulların gösterdiği üstün haller. Meûnet: Allahın veli olmayan kulunu Darda olduğunda olağan üstü bir şekilde darlıktan kurtarması. İstidrac :Kafir ve günahkar kişinin arzu ve isteklerine uygun olarak meydana gelen olaylar. İhanet:Kafir ve günahkar kişi den arzu ve isteklerine aygırı meydana gelen olaylar. Peygamberlik taslayan Müseylime nin tek gözü kör olana iyi olsun diye dua etmiş adamın diğer gözü de kör oldu. Hissi Mucizeler: P.S.A.V. in sanlara gösterdiği , duyu organları ile algılanabilen olağan üstü olaylara denir. Haber şeklindeki Mucizeler: P.S.A.V in geçmiş ve geleceğe ait haberler vermesidir.

25 PEYGAMBERLERİN VACİP SIFATLARI: 1-İsmet : Günah işlemez, iffetli, masumdurlar. 2- Emânet : Emindirler, hainlik yapmazlar. 3- Sıdk : Doğru sözlüler, yalan söylemezler. 4- Fetânet : Son derece akıllı ve zekidirler. 5-Tebliğ i Şeriat: Allah’tan aldığı emirleri Ümmetlerine bildirirler.

26 Ayın 2 ye bölünmesi,(Peygamberliğin 9. yılında)
PEYGAMBERİMİZİN MUCİZELERİ: En büyük mucizesi Kur’an’ı Kerim dır. Ayın 2 ye bölünmesi,(Peygamberliğin 9. yılında) Parmaklarından akan su ile kişinin abdest alması, Taşların Tespihi, Kütüğün İnlemesi, Kayadan Ağacın Çıkması, Devenin Dile Gelmesi, Ağaçların Ona Selam Vermesi, Zehirli Kuzunun Dile gelmesi, (Hayber Yahudileri) Vücut yapısı bakımından mucize oluşu, Ahlakının güzelliği yönünden mucize oluşu, Miraç mucizesi, Düşmanlarının gözüne toprak saçıp görmemeleri, Sevr mağarasına Örümceğin ağ örmesi, Mu’te Harbinde Caferi Tayyarın vefatını bildirmesi, Hendek harbinde bir oğlağın sayıca fazla ashabı doyurması.

27 KAZA VE KADERE İNANMAK:
Ezelde takdir olunan her şeyin yeri ve zamanı geldiğinde, Allahın yaratması insanında gerçekleştirmesi ve varlık sahasına çıkmasıdır. Küllî İrade : İnsanın bir işe başlamadan önce kendisinde mevcut olan iradedir. Cüz’î İrade: İradenin her hangi bir zamanın de belli bir fiile yönelmesi demektir. Rızk: Ecel

28 Vahiy meleği Cebrail (a.s.),insan suretinde gelmiş ve Peygamberimize, فاخبرني عن الايمان “ Bana îmânın ne olduğunu bildir" diye sormuş, Peygamberimiz (a.s.) da;  ان تؤمن بالله وملاءكته و كتبه و رسله و اليوم الاخر و تؤمن بالقدر خيره و شره الايمان  "Allah'a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe îmân etmendir, yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir" diye cevap vermiştir. Müslim, Îmân, I, 37, 40. bk. Buhârî, Îman, 37. I, 8. Tirmizî, Îmân, 4. Ebû Dâvud, Sünnet, 16. Nesâî, Mevâkît, 6, İbn Mâce, Mukaddime, 9.

29 AHIRET GÜNÜNE İMAN: 1- Kabir: Ahırete giriş kapısı. 2- Sûr : İsrafil (a.s.) üfleyeceği borudur. 3- Mahşer: Kıymet günü bütün insanların toplanacağı yerdir. 4-Sual ve Hesap, 5-Mizan: Kıymet günü sevap ve günahların tartılacağı terazidir. 6-Cennet- Cehennem. Yeniden Dirilme Delilleri: Şüphesiz kıymet günü tekrar dirileceksiniz.Mü’ minûn 16. *Ku’ran:Yeniden yaratılmayı ilk yaratılmayla karşılaştırmıştır. *Ku’ran:Zor bir şeyi yaratmanın kolay bir şeyi Elbette yaratacağına işaret etmiştir. *Ku’ran:Ölü bir durumda olan yeri canlandıranın, İnsanı da dirilte bileceğine işaret eder. *Ku’ran:Bir şeyi zıddına çevirenin Onu benzerine çevirebileceğine de işaret eder.

30 1-Âhıret ne demektir? Kıyamet kopup bütün canlılar öldükten sonra , Yeniden diriliş ile başlayacak olan sonsuz hayata âhıret denir. 2-Âhıret hayatının evreleri nelerdir? Kabir hayatı : Ahıret’e giriş kapısı, Kıyametin kopması: Sûr:İsrafil A.S. boruya üflemesi, Yeniden diriliş, Mahşer: Kıyamet günü insanların toplanacağı yer, Amel defterlerinin dağıtılması, Hesap, Mizan (Amellerin tartılması), Kıyamet günü sevap ve günahların tartılacağı terazi, Sırat: Cehennemin üzerine kurulan köprüdür. Şefaat : P.S.A.V. in 6 türlü şefaati vardır. Cennet, Cehennem: Derin kuyu,ceza çekilecek yer.

31 Kuran ‘da âhiret ve âhiret hayatı: Yevmü’l-âhır: Son gün ,âhıret günü demektir. Yevmü’l –ba’s: Diriliş günü demektir. Yevmü’l Kıyame: Kıyamet günü demektir. Yev mü’d-dîn : Ceza ve mükafat günü demektir. Yevmü’l –hisâb: Hesap günü demektir. Yevmü’t –Telâk : Kavuşma günü demektir. Yevmü’l –Hasre: Hasret ve pişmanlık günü demektir.

32 1. İmanda şüphe bulunmamalıdır.
SONUÇ Bir imanın kabul olması için şu altı şartın birlikte bulunması gerekir: 1. İmanda şüphe bulunmamalıdır. 2. İmanda bütünlük olmalı, iman edilecek şeylerin tamamına iman edilmelidir. 3. İmana şirk karıştırılmamalıdır. 4. İman son nefese bırakılmamalıdır. 5. İman esasları kalp ile tasdik edilmelidir. 6. Ayetler ve dini hükümler alay konusu yapılmamalı, küçümsenmemelidir. (Diyanet 52 Vaaz )

33 İMAN I 6 ESAS KORUR: Şüphe etmeden inanmak, İhlâslı ve samimi olmak, Farzları eda etmek, Sünnetleri İşlemek, Ahlâklı olmak, Edepli ve terbiyeli olmaktır. Bir Adam Hz. Peygamber (a.s.)'a   فاخبرني عن الايمان bana imanı anlat dedi. Hz. Peygamber (a.s.) da; ان تؤمن بالله وملاءكته و كتبه و رسله و اليوم الاخر و تؤمن بالقدر خيره و شره الايمان "Allah'a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe îmân etmendir, yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir" diye cevap verdi. صدقت doğru söyledin vaaz say:29

34 Mevlâna’dan İncilerle son veriyorum:
Cömertlik ve yardım etmede ,== )Akarsu gibi ol. Şefkat ve merhamette, ========)Güneş gibi ol. Başkalarının kusurunu örtmede ,==) Gece gibi ol. Hiddet ve asabiyette,============) Ölü gibi ol. Tevazu ve alçak gönüllü lükte, === )Toprak gibi ol. Hoşgörülükte,=================)deniz gibi ol. Ya olduğun gibi görün, * Yada göründüğün gibi ol.


"İSLÂM’DA İNANÇ İLKELERİ: Hazırlayan:" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları