Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ETKİLİ KURUMSAL İLETİŞİM İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ETKİLİ KURUMSAL İLETİŞİM İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi"— Sunum transkripti:

1 ETKİLİ KURUMSAL İLETİŞİM İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi
SÜRECİ İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi Sağlık Personeli Doç Berat Bir Bayraktar

2 İletişim Nedir? İletişim;
Duygu, düşünce veya bilginin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmaktır”.

3 İletişimin Temel Kavramları
Kaynak(Kişi/ler) Alıcı Mesaj(İleti) Kanal Araç Hedef Sinyal Geribildirim

4 Anlaşılmak İstiyorsanız;
Doğru Bir Şekilde Anlaşılmak İstiyorsanız; Başlangıç çok önemlidir. İletişim bir bilgi alışverişi değildir. İletişim kişiye değil kişilere yapılır. İletişim, sözlü ve sözsüz iletişim işaretleriyle bir bütündür.

5 İletişimde Amaca Ulaşmak İçin
Ne söylemek istiyorum? Ne zaman söylersem, karşımdaki kişinin iletişim kaynakları açık olur? Nerede hangi ortamda iletişimi başlatmam yerinde olur? Sorularını cevaplandırınız!

6 İletişim Analizi Hepimizin içinde bir çocuk, bir anne baba ve bir yetişkin benliği vardır. Karşılaştığımız olaylara, zamana ve yere göre bu üç benlikten birini veya ikisini bir arada kullanarak tepki veririz.

7 Daha İyi Bir İletişim Kurmak İçin;
Çevrenizdeki insanların hangi benliği kullandığını bulmayı deneyin. Paralel iletişimler kurmaya çalışın, karşınızdaki kişi ile aynı benlik düzeyinde konuşun.

8 Daha İyi Bir İletişim Kurmak İçin;
Çapraz iletişimlerinizin farkında olun. Örtülü iletişim ile veya aynı anda birden çok benlik hali. Zaman zaman karşınızdaki kişi beklediğiniz tepkinin dışında bir tepki verebilir ve iletişim benlik düzeyleri farklılaşabilir.Siz bunun farkında olursanız kendinizi değişen duruma göre ayarlayabilirsiniz. Örtülü iletişim ile veya aynı anda birden çok benlik halini içeren bir mesaj ile karşılaştığınızda uygun benlik düzeyini kullanabilmek için karşınızdaki kişinin beden dilinden yararlanabilirsiniz

9 İletişim Analizi İçe dönük/ Dışa Dönük Kişilik Özel/ Genel Kişilik
Düşünen/ Hisseden Kişilik Yargılayan/ Algılayan Kişilik

10 İçe Dönük/ Dışa Dönük Düşünmeyi sever ve grubun düşnmek için kendisine zaman tanımasını ister, Objektif gerçeklerden çok, fikirlere motive edilebilirler, Duygu ve düşüncelerini göstermede yavaştırlar Daha sessiz ortamları tercih ederler, İç dünyalarıyla fazla ilgilenirler, Sosyal ihtiyaçları için gruplara daha az bağlıdırlar, Düşünmenin gerekli olduğu zamanlarda bile hareketi sever, Çoğunlukla konuşurken fikirlerini oluştururlar Duygu ve düşüncelerini göstermede çabuk davranırlar, Enerjik bir yapıları vardır Soruları çabuk sorarlar, Dış dünyayla olan ilgileri, fikirlerin ve teorilerin önemini unutturabilir, Sosyal ihtiyaçları için gruplara daha bağımlıdırlar.

11 Özel/ Genel Kişilik İhtimallerden çok o anki durum hakkındaki gerçeklerle ilgilenirler Sadece gerçekleri ve sonuçlarını görmek isterler Alışılmış şeyleri severler ve belirlilikten hoşlanırlar Zaman paradır Detayları severler Bazen ağaçlardan ormanı göremezler O anki durum hakkındaki gerçeklerden çok, ihtimallerle ilgilenirler, Sonuca bir çıkarımdan diğerine atlayarak ulaşırlar, Hayal gücünü kullanmayı çok severler, Çeşitliliği severler ve belirsizlikten hoşlanırlar Zaman bir olasılıktır, Detaylarda güçlü değillerdir Bazen ormanı görür ama ağaçları göremezler

12 Düşünen/ Hisseden Kişilik
Adım adım mantıklı bir yöntem izleyerek karara varır, Metotlarda doğruluk ve kesinlik arar Gerçeklere ve geçerli prensiplere göre konuşur İş meselelerine çabucak girmek isterler Olayları iyi analiz ederler Genellikle mantıksal yaklaşımları tercih ederler Karar verme aşamasında tutarlılık ararlar. İçgüdüye ve içden gelen hislere güvenir, İnsan faktörüyle ilgilenir, Prensiplerine göre konuşur, İsteklerini ve duygularını o anki ruh hallerine göre gösterirler, İş meselelerine girmeden önce sosyalleşmeye zaman ayırırlar, Kendi prensiplerini yansıtan teklifleri tercih ederler, Genellikle duygusal yaklaşımları, mantıksal yaklaşımlara tercih ederler, Kararların ilişkiler üzerindeki etkilerine bakarlar.

13 Yargılayan/ Algılayan Kişilik
Çok çabuk karar verme eğilimindedirler, Karar vermeyi sever Bitiş tarhlerine kesinlikle uyar Sonuca varmayı sever Doğru zaman gelmeden harekete geçmeyi sever Temel konularla daha çok ilgilenir Açıklığı ve planlı prosedürleri sever Gerçekleri olduğu gibi görür Tartışmaları sona erdirmeyi sever. Karar vermeyi geciktirme eğilimindedir, Belirsizliğe dayanabilr, Bitiş tarihlerine daha az önem verir Kaçırılmış fırsatlardan nefret eder Sadece çok gerekliyse karar verir Konudan konuya atlar Şartlat gerektirirse açık olmayı sever Araştırmayı sever

14 “Kötümser insanların karamsarlıklarının sebebi, kendi değersizliklerine olan sarsılmaz inançlarıdır.”

15 ETKİN İLETİŞİM VE ANLAMA
Verilmek istenilen mesajları anlamak, algılamak, yorumlamak Yanlış anlamalardan uzak durmak Anlaşmazlık ortamı yaratmamak Empati göstermek(IQ+EQ+SQ)

16 ETKİN İLETİŞİM VE DİNLEME

17 Etkin İletişim ve Dinleme
Sağlıklı ve etkin bir iletişimin iyi dinleyiciler ile kendi duygularını samimi ve dürüst ifade eden kişilere ihtiyacı vardır.

18 (Durumdan Memnun Olmayan Kim?)
Sorun kimde! (Durumdan Memnun Olmayan Kim?) Sorun Çözüm SORUN ONDA : Etkin dinleyici olmak, SORUN YOK : SORUN BENDE: Etkin konuşmak, ben mesajını vermek.

19 (Durumdan Memnun Olmayan Kim?)
Sorun kimde! (Durumdan Memnun Olmayan Kim?) Durumun değişmesini isteyen karşımdaki kişi ise; etkin dinleyici olmak, Durumun değişmesini isteyen ben isem; Etkin konuşmak, ben mesajını vermek. Sorun karşıdaki insanlardaysa uygulanacak yöntem;

20 Etkin Dinleme Dinlerim, Pasif olmayı kabul ederim,
Danışman rolünü benimserim, Karşımdakine yardım etmek isterim, Karşımdakinin duygularını ifade etmesini sağlayarak rahatlatmak isterim, Öncelikle karşımdakinin ihtiyaçlarınla ilgilenirim.

21 Etkin Dinleyicinin Özellikleri
Söylenenlere ilgi gösterir. Gerçek sorunun ne olduğunu duyana kadar yargıda bulunmaz. Konuştuğu kişi ile göz teması kurar. Söylenenleri anlayıp anlamadığını kontrol eder. Sırasını bekler, anladığını düşündüğünün hemen üstüne atlamaz.

22 Etkin Dinleyicinin Özellikleri
Daha önemlisi, etkin dinleme sonucu karşımızdaki kişinin yaşayacağı rahatlık, onun bizim vereceğimiz öneriye uyum gösterme ihtimalini arttırır. Bu nedenle sonucu artırmak için;

23 Etkin Dinleyicinin Özellikleri
Karşımızdaki şikayetlerini veya onu huzursuz eden konuları söylerken onun yüzüne bakarak dinlemek, Uygun aralılarla başını sallamak, ve “anlıyorum”, “evet” gibi ilgiyi gösteren kısa geri bildirimlerde bulunmak. Daha uzun boşluklarla karşımızdaki kişinin söylediğinin tekrarlamak.

24 Etkin Dinleme İle Kazanılan Özellikler
Kişiler yargılanmadıkları için başlangıçta söylemeyi düşündüklerinin daha fazlasını söyler, Kendileri ile ilgili temelde yatan esas sorunun farkına varabilir, Kendi sorunlarına çözüm bulabilir, Yaşanmış ve bitmiş bir olay ile ilgili olarak çözümsüzlüğü kabullenir,

25 Etkin Dinleme İle Kazanılan Özellikler
“Anlaşıldım” duygusunu yaşar, Karşısındaki kişiye olumlu duygular besler, Amaçları aşan bir şey söylediklerinde, bunu fark edip kendilerini düzeltebilir, Karşısındaki kişiyi dinlemeye ve anlamaya hazır duruma gelir.

26 YANLIŞ DİNLEME TÜRLERİ
1.Görünüşte Dinleme 2. Seçerek Dinleme 3. Saplantılı Dinleme 4. Savunucu Dinleme 5. Tuzak Kurucu Dinleme 6. Yüzeysel Dinleme

27 1.Görünüşte Dinleme En yaygın dinleme türüdür.
Kişi dış görünüşüyle dinliyormuş gibi görünür, Ancak; İç dünyası bambaşka bir yerdedir.

28 Diğer söylenenleri dinlemezler.
2. Seçerek Dinleme Bu tür dinleyenler karşılarında konuşan kişinin söylediklerinden sadece kendilerini ilgilendirilen kısımları duyarlar, Diğer söylenenleri dinlemezler.

29 Daha çok duygusal yönden saplantılı kişilerin dinleme tarzıdır.
3. Saplantılı Dinleme Daha çok duygusal yönden saplantılı kişilerin dinleme tarzıdır.

30 4. Savunucu Dinleme Bu kişiler her söyleneni kendilerine yönelmiş bir saldırı sayarlar. Hemen karşı saldırıya veya savunmaya geçerler.

31 Bu kişiler seslerini hiç çıkarmadan dinleme eğilimindedirler.
5. Tuzak Kurucu Dinleme Bu kişiler seslerini hiç çıkarmadan dinleme eğilimindedirler. Çünkü dinlediklerinden yararlanarak karşılarındakini zor duruma düşürecek fırsatı ararlar.

32 Bireyler kişinin kullandığı kelimelerin yüzeyinde kalırlar.
6. Yüzeysel Dinleme Bireyler kişinin kullandığı kelimelerin yüzeyinde kalırlar. Kelimelerin sözcük anlamlarında veya kendilerince olan anlamlarında gezinirler.

33 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
1. Susun ; İyi bir dinleyici olmanın temeli “susma” yı becerebilmeye dayanır.

34 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
2. Konuşanı Rahatlatın; Karşınızdaki kişide konuşabileceği duygusunu uyandıran bir atmosfer yaratın.

35 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
3.Dinlemek İstediğinizi Gösterin; İlgi duyduğunuzu gösterin. Karşı çıkmak yerine anlamak için dinleyin.

36 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
4. Dikkat Dağıtıcı Öğeleri Uzaklaştırın; Elinizde anahtarlık sallamak, kağıtları karıştırmak gibi dikkat dağıtıcı davranışlardan kaçının.

37 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
5. Karşınızdaki Kişiye Empati Gösterin; (Duygusunu anlayın ve kabul edin.) Kendinizi karşınızdakinin yerine koyun ve onun ne hissettiğini anlamaya çalışın.

38 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
6. Zaman Tanıyın; Karşınızdakinin sözünü kesmeyin, Kendisini ifade etmesine imkan verin.

39 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
7. Öfke ve Olumsuz Duygularınızı Kontrol edin; Kızgın bir insan çoğunlukla karşısındakini yanlış anlar ve kendini güç durumda bırakacak tepkiler verir. Bu sebeple hemen karşılık vermeyin.

40 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
8. Soru Sorun; Soru sormak konuşan kişiye ilgi duyduğunuzu gösterir ve onu konuşmayı sürdürmek konusunda cesaretlendirir.

41 İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler
9. Yargılayıcı Olmayın; Eleştirici ve tartışmacı bir tutum, konuşanı savunucu olmaya yöneltir ve öfkelendirir.

42 İyi Bir Dinleyici Olmak
Unutmamak gerekir ki, İki kulağımız, bir ağzımız vardır. Bu da dinlemenin konuşmadan daha önemli olduğunu ortaya koymaktadır.

43 Etkili İletişim ve Konuşma
Şekil açısından sözlü iletişim İçerik açısından sözlü iletişim

44 Şekil Açısından; Hızlı/Yavaş Konuşma Tonlama Vurgulama Yanlış Telaffuz

45 İçerik Açısından; Doğru mesaj Bilgi/Veri odaklı mesaj Amaca yönelik
Doğru Zaman Geribildirim Kısa/Öz Abartısız/Sade Örneklemeler Kısaltmalar/Formüller Teknik kelimelerin az kullanılması Yabancı kökenli kelimelerin az kullanılması

46 Etkili İletişim ve Analitik Düşünme
Olayları derinlemesine inceleme Neden-Sonuç İlişkisi Problemin Çıkış Noktası/ Yarattığı Problemler

47 Etkili İletişim ve Geribildirim
Etki-Tepki Bilgi Akışı Hedeflerin Tesbiti(SMART)

48 BEDEN DİLİ

49 Beden dili insanlık tarihi açısından en eski iletişim aracımızdır.
Anlatılan özellikler iletişimin sözlü ve sözsüz elemanlardan oluşan bir bütün olduğunu göstermektedir. Beden dili insanlık tarihi açısından en eski iletişim aracımızdır.

50 Beden dili duygu ve düşüncelerimizin yansımasıdır.
İnsanların yüz yüze kurdukları ilişkide, kelimeler %10, ses tonu %30, beden dili %60 önem taşır.

51 Beden Dilinin Öğeleri Beden Duruşu Mimikler Başın Kullanımı
Oturmak İçin Seçilen Yer Giyim Bakım Ve Makyaj Jestler Göz Teması Ayakların Kullanımı Oturma Biçimi Mesafe Kullanılan Aksesuarlar

52 Beden Duruşu İlişkide olduğu kişiyi doğrudan karşısına alan ve dik bir beden duruşuna sahip bir kişi, mesajında güvenli bir özellik katmış olacaktır.

53 “Gözlerin konuştuğu dil her yerde aynıdır.” (Herber)
Doğrudan Göz İlişkisi “Gözlerin konuştuğu dil her yerde aynıdır.” (Herber) Bir kişiye konuşurken dikkat edilecek en önemli noktalardan biri, nereye baktığınızdır.

54 Mesafe ve Bedensel Temas
Toplumdan topluma büyük farklılık gösteren konulardan birisi de “mahrem mesafe” konusudur. Mahrem mesafe, herkesin tipik olarak asansörde yaşadığı, tanımadığınız insanlarla yakın olduğunuzda rahatsızlık duyacağınız mesafedir.

55 Beceri sahibi olmak önemlidir, dahi olmak ise olağanüstüdür
Beceri sahibi olmak önemlidir, dahi olmak ise olağanüstüdür. Ancak hepsinden daha değerli olanı doğru ilişki kurmaktır.

56 Jestler Bu konuda dikkat edilmesi gereken, jestleri konuşmadaki eksik kelimeleri tamamlayacak bir araç olarak kullanmamak, yabancı dile hakim olmayan birinin ifadesini elleriyle tamamlaması gibi bir duruma düşmemektir.

57 “Bir kurum içerisinde insan ilişkilerinin olumlu olması, çalışanların bütün enerjilerini daha iyi yapmak yönünde kullanmaları sağlar. Aksi takdirde enerji insan ilişkilerinden kaynaklanan sorunları aşmaya yönelir. Böyle bir ortamda yaratıcılıktan söz edilemez.” (J. Sculley )

58 Güvenli bir ifade, verilen mesajla uyum içindeki ifadedir.
Mimikler Güvenli bir ifade, verilen mesajla uyum içindeki ifadedir.

59 ve Konuşmanın Akıcılığı
Ses Tonu, Şiddet ve Konuşmanın Akıcılığı İnsanlar arası ilişkilerde yaşanan en küçük gerginlik, kendini önce ses tonuyla ortaya koyar. Büyük çoğunlukla gündelik ilişlilerde canlı, neşeli, enerjik bir ses tonu, insanlar üzerinde olumlu etki bırakır.

60 “Etrafımızdaki kişileri oldukları gibi değil, kendi olduğumuz gibi görürüz.”
(A. Nin)

61 “Kötümser yalnız tüneli görür,
iyimser tünelin sonundaki ışığı görür, gerçekçi tünelle birlikte hem ışığı hem de gelecek treni görür .” (J. Harris)

62 İletişimde Yapılmaması Gerekenler
Genellemeler Önyargı Algılamada seçicilik Kişiselleştirme Zihin Okuyuculuğu Ben Bilirimcilik Objektiflikten uzak olma

63 ETKİLİ İNSANLARIN YEDİ TEMEL ALIŞKANLIĞI

64 ETKİLİ İNSANLARIN 7 TEMEL ALIŞKANLIĞI
Proaktif Olmak, Sonunu Görerek İşe Başlamak, Önemli İşlere Öncelik Vermek, Kazan Kazanı Hedeflemek, Önce Anlamaya Çalışmak Sonra Anlaşılmaya, Sinerji Yaratmak, Baltayı Bilemek.

65 1. ALIŞKANLIK “PROAKTİF OL”

66 Kişisel Karar Verme Alışkanlığı
1. Proaktif Ol Kişisel Karar Verme Alışkanlığı Temel İlke Bireylerin seçim özgürlüğü vardır ve yaptıkları tercihlerin sorumluluğunu taşırlar. Temel Paradigma Proaktif olmak kişisel özgürlüğü ve etkiyi artırır.

67 Reaktif İnsan: Bekler, Başına bir şey gelince tepki verir. Sadece güneşli havalarda kendi havası iyidir. Proaktif İnsan: İleriyi düşünür, Başına bir şey gelmeden tepkilerini verir. Her zaman havası iyidir.

68 PROAKTİF İNSANLARIN DÖRT YETİSİ
Özbilinç Hayal Gücü Vicdan Özgür İrade

69 “SONUNU DÜŞÜNEREK İŞE BAŞLA”
2. ALIŞKANLIK “SONUNU DÜŞÜNEREK İŞE BAŞLA”

70 2. Sonunu Düşünerek İşe Başla
Kişisel Liderlik Alışkanlığı Temel İlke Zihinsel yaratım fiziksel yaratımdan önce gelir. Temel Paradigmalar Geleceği zihnimde canlandırabilirim. İlke merkezli olmalıyım.

71 ALIŞKANLIĞIN ÖZELLİKLERİ
Sonunu düşünerek işe başlamak kişisel liderlik alışkanlığıdır. Etkili olmayan düşünce ve davranışlarımızın yerine etkili olanları geliştirebiliriz. Hepimizin karar ve davranışlarının bir “merkezi” vardır. Merkezimize ilkeleri yerleştirmek güven sağlar, yol gösterir ve güç verir.

72 KİŞİSEL MİSYONUMUZ YAŞANTIMIZA YÖN VE ANLAM VERİR
Varoluş nedenim ne? Bunu hangi ilkelere dayanarak gerçekleştireceğim?

73 KİŞİSEL MİSYONUN YARARLARI
Yaşamınız hakkında derinlemesine düşünmenizi sağlar. En derinde yatan düşünce ve duygularınızı incelemenize yardımcı olur. Sizin için gerçekten neyin en önemli olduğunu açıklığa kavuşturur. Bakış açınızı genişletir.

74 Sonunu Düşünerek İşe Başla
Kişisel Liderlik Alışkanlığı Süreç Temel amaç bildirgesi (misyon) hazırlamak Vizyon oluşturmak Strateji geliştirmek Hedef belirlemek

75 “ÖNEMLİ İŞLERE ÖNCELİK VER”
3. ALIŞKANLIK “ÖNEMLİ İŞLERE ÖNCELİK VER”

76 3. Önemli İşlere Öncelik Ver)
Kişisel Yönetim Alışkanlığı Temel İlke Etkili olmak için ilişkilerin, rollerin ve faaliyetlerin dengelenmesi gerekir. Temel Paradigma Öncelik aciliyete değil öneme bağlıdır.

77 ZAMANI NASIL HARCIYORUM?
ACİL ACİL DEĞİL V ÖNEMLİ ÖNEMLİ DEĞİL

78 Önem: Kişinin işinde, ilkelere dayalı değer sistemidir, misyondur. Aciliyet: Çevre tarafından yaratılır, toplumsal değer sistemine baskı yapılır.

79 ZAMANI NASIL HARCIYORUM?
V ACİL ACİL DEĞİL ÖNEMLİ ÖNEMLİ DEĞİL 10 4 85 1 Fortune 500 Yöneticileri ZAMAN %

80 3. Önemli İşlere Öncelik Ver)
Kişisel Yönetim Alışkanlığı Süreç Dört kareye faaliyetleri yazmak İkinci kareye öncelik vermek Üç ve dördüncü karelerdeki işleri yapmamak Haftalık uygulama planı yapmak Altı adımlık süreci uygulamak

81 “KAZAN / KAZAN’I HEDEFLE”
4. ALIŞKANLIK “KAZAN / KAZAN’I HEDEFLE”

82 4. Kazan / Kazan’ı Hedefle
Kişilerarası Liderlik Alışkanlığı Temel İlke Etkili ve uzun süreli ilişkiler karşılıklı yarar sağlamayı gerektirir. Temel Paradigma Kendi yararı kadar başkasınınkini de gözetmek. İşbirliğini rekabete tercih etmek.

83 ALIŞKANLIĞIN ÖZELLİKLERİ
Kazan/kaybet yaklaşımı sağlıksız kıyaslamalar ve rekabet ile kendini gösterir. Kazan/kazan herkesin kazanmasına olanak tanır. Kazan/kazan senaryosu dışındaki senaryolar etkili değildirler. “Bolluk zihniyetinin” karşıtı “kıtlık zihniyetidir”. Kazan/kazan cesaret ile duyarlılık arasında denge kurmayı gerektirir. Kazan/kazan ilişkileri “üçüncü seçeneğe” inanmayı gerektirir.

84 KAZAN KAZAN KARAKTERİNİN 3 ÖĞESİ
Kişisel Bütünlük Kişisel bütünlüğü olan insanlar duygularına, değerlerine ve sözlerine sadıktırlar. Olgunluk Olgun insanlar kendi duygu ve düşüncelerini ifade ederken cesur ve aynı zamanda başkalarının duygu ve düşüncelerine karşı duyarlıdır. Bolluk Zihniyeti Bolluk zihniyetine sahip insanlar, her şeyin herkese yetecek kadar bol miktarda olduğuna inanırlar.

85 4. Kazan / Kazan’ı Hedefle
Kişilerarası Liderlik Alışkanlığı Süreç Karşılıklı yarar sağlamak için cesaret ve duyarlılığı dengelemek.

86 “ÖNCE ANLAMAYA ÇALIŞ SONRA ANLAŞILMAYA”
5. ALIŞKANLIK “ÖNCE ANLAMAYA ÇALIŞ SONRA ANLAŞILMAYA”

87 5. Önce Anlamaya Çalış Sonra Anlaşılmaya
Empatik İletişim Alışkanlığı Temel İlke Önce teşhis sonra tedavi Temel Paradigma Anlamak için dinlemek

88 5.Önce Anlamaya Çalış Sonra Anlaşılmaya
Dinleme Düzeyleri İlgilenmeme Dinler Görünme Seçici Dinleme Dikkatli Dinleme Empatik Dinleme

89 5.Önce Anlamaya Çalış Sonra Anlaşılmaya
Empatik Dinlemenin Önem Taşıdığı Durumlar Etkileşimin boyutunun çok duygusal olduğu hallerde İlişkinin gergin ve güvensiz olduğu zamanlarda Anladığımızdan emin olmadığımızda Veriler karmaşık ve yabancı olduğunda Diğer kişinin anlaşılmadığını sandığını anladığımızda

90 EMPATİNİN ÖZELLİKLERİ
Kişisel deneyime dayalı tepkiler,anlamamızı engelleyebilir. Gözümüz, kulağımız ve kalbimizle dinlemek, duyguyu, anlam ve içeriği anlamamıza yardımcı olur. Empati karşımızdakini derinlemesine anlamaktır. Empatik dinleme, karşımızdakilere, ihtiyaç duydukları psikolojik havayı sağlar. Empatik dinleme becerisi, uygulandıkça gelişir. Empatik dinleme her zaman uygun olmayabilir.

91 6. ALIŞKANLIK “SİNERJİ YARAT”

92 Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı
6. Sinerji Yarat Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı Temel İlke Bütün, parçaların toplamından büyüktür. Temel Paradigmalar Farklılık iyidir. İşbirliği daha iyi sonuçlar doğurur.

93 SİNERJİ YARATMAK Farklılıklara değer vermektir,
Hoşgörmek ve kabul etmek değildir.

94 Sinerjinin Özellikleri
Farklı düşüncedeki insanları bir araya getiren ilişkiler, sinerji yaratma fırsatlarıdır. Farklılıklardan yarar sağlıyabilmenin ilk koşulu, onlara saygı duymaktır. Önyargılarımız, farklılıklara değer vermemizi engeller. Sinerji yaratma sürecinde, açık iletişim kullanılır.

95 Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı
6. Sinerji Yarat Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı Süreç Kazan/Kazan’ı hedeflemek Empati ile dinlemek Üçüncü seçeneği yaratmak Alçakgönüllü olmak

96 7. ALIŞKANLIK “BALTAYI BİLE”

97 Yenilenme Alışkanlığı
7. Baltayı Bile Yenilenme Alışkanlığı Temel İlke Üretim / üretim yeteneği dengesinin geliştirilmesini gerektirir. Temel Paradigmalar Sürekli iyileştirme. Denge.

98 BALTAYI BİLEME ALIŞKANLIĞININ ÖZELLİKLERİ
Baltayı bilemek, işimizde ve diğer alanlarda istediklerimizi elde etmemize yardımcı olan şeyleri korumak ve geliştirmek demektir. Baltayı bilemek için günden güne aşamalı değişiklikler yapmak gereklidir. Baltayı bilemek için düzenli egzersiz yapılmalıdır. Ruhsal boyuta önem verilmelidir. Özel zafere ulaşmamızı sağlayan sosyal boyut ihmal edilmemelidir.

99 Yenilenme Alışkanlığı
7. Baltayı Bile Yenilenme Alışkanlığı Süreç Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve sosyal / duygusal boyutlarda kendimize yeni hedefler koyarak üretim yeteneği/üretim dengesini geliştirmek. İlke merkezli yaşamak.

100 Baltayı bileme alışkanlığı, diğer 6 alışkanlığın hepsini yeniler ve geliştirir.

101 TAKIM ÇALIŞMASI

102 Takım ve Grup Arasındaki Fark Nedir?

103 Takımın Oluşmasında 3 Önemli Öğe Vardır;
Takımı oluşturan kişi sayısı iki veya daha fazla olmalıdır. Bu kişiler birbirine bağımlı olmalı ve birlikte hareket etmelidir. Takımı oluşturan kişiler belli bir amacı gerçekleştirmek için çalışmalıdır.

104 Takımların olgunluğa ulaşma evreleri;
Kuruluş Evresi (Forming) Karışıklık ve karmaşa Evresi (Storming) Biçimlenme Evresi (Norming) Başarma Evresi (Performing) Dağılma Evresi (Adjourning)

105 Takımın Oluşmasına Etkili Faktörler
Takım üyelerinin birbirini karşılıklı kabul etmesi, Takım üyeleri arasında serbest ve kısıtlamasız iletişim ve karar verme, Takım üyelerinin etkili bir biçimde göreve güdülenmesi ve üretken kılınması, Takım üyelerinin davranışlarını kontrol etmek amacıyla normların oluşması ve otokontrol sisteminin çalışması, Takım olma duygusu.

106 Etkili Bir Takımın Özellikleri
Takım rutin hedeflerin başarılması için değişmez bir yapıdır. Takım, üyelerinin görev dağılımını ve kendi programını oluşturur. Takım hedeflerine ulaştığı zaman, üyeler ödüllendirilir. Takım üyeleri arasında etkin bir haberleşme sistemi kurulur. Takım üyeleri arasında, çatışmadan çok, işbirliği hakimdir. Esneklik önemli hedeflerden biridir. Görüş alışverişi ve uzlaşma, takım etkileşimi için önemli hedeflerden biridir. Takımın periyodik olarak, kendi değerlemesini yapması gerekir. Yöneticilerin rolü, bir danışman, bir örgütleyici ve kolaylaştırıcı gibidir.

107 Takım Çalışmasının Gerçekleşmesi İçin Gerekli Kurumsal Koşullar
Kişisel girişimlere destek verilmesi Teknolojiye uyumla birlikte, insan faktörünün ön planda olması İşgörenin yardım etmeye hazır olması Güvene dayalı ama iç disiplini ön planda tutan bir kurum kültürünün olması Açık bilgi ve haberleşme Birlikte verilen bir karar mekanizması Uzmanlaşma yerine, her işe uyum Değişime açık bir yapı Grup başarısı

108 Takım Çalışması Nedir? Bir çalışma grubunun etkin ve dengeli bir işbirliği anlayışı içinde, kendisine verilen hedeflere ulaşmak amacıyla, iş bölümü ve dayanışma ilkelerine uyarak yaptığı çalışmadır.

109 Takım Çalışmasının Özellikleri
Farklı becerilerin ortaya konulduğu bir çalışma şeklidir. Hedeflere ulaşmak için herkesin yardımı gerekir. Ödüller bireysel değil, grubun başarısına verilir. Takım görevlerin gerçekleştirildiği yerdir. Karar verme süreçlerine tüm takım üyeleri katılır. Takım üyeleri arasında etkili bir iletişim ve bilgi paylaşımı vardır. Takımın verimi, herbir bireyden ziyade, takımın tümüne aittir.

110 Bir Takımın Üst Düzeyde İş Görebilmesi İçin
Ortak onaya dayalı anlaşma Sağlıklı bir yaratıcılık ve iletişim sistemi Doğru yetkilendirme Liderlik paylaşımı Takım vizyonu paylaşımı Sorumluluk paylaşımı Duyarlılık paylaşımı Kendi kendine oluşan bağlılık

111 Takım Türleri Amaç ve Misyonlarına Göre; İş takımları
Gelişme takımları Otonom Faaliyette Bulunmasına Göre; İş grupları Kendi kendini yöneten takımlar

112 Kendi Kendini Yöneten Takımların Özellikleri
Takım üyelerine günlük işlerini planlamak, yapmak ve değerlendirmek için yetki verilir Hangi işin yapılacağını belirlerler, İşin aşamalarını belirleyip, işi planlarlar. Eğitim, performans değerleme, kalite kontrol, yeni takım üyelerini seçme fonksiyonlarını üstlenirler, Takımın performans sonuçlarından, tüm takım üyeleri sorumlu olurlar,

113 Takım üyeleri gereğinde, rotasyona tabi tutularak, farklı alanlarda ve işlerde de çalışırlar,
Görevlerini tümüyle yerine getirebilmeleri için, ihtiyaç duydukları araç, gereç, bilgi, ekipman gibi her türlü donanımı kullanma yetkisine sahip olurlar. Yönetim kademeleri ve görev tanımlarında yapısal değişiklikler olur ve bir koç a da danışmanın yapacağı bir işi, bu takımlar yapar. Kendi kendini yöneten takımlarda bir takım liderinin belirlenmesi ve bu şekilde hareket etmesi yararlı olur.

114 "Ne kadar bilirsen bil, anlattıkların karşındakinin anlayabildiği kadardır." Mevlana TEŞEKKÜRLER


"ETKİLİ KURUMSAL İLETİŞİM İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları