Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN"— Sunum transkripti:

1 MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN
İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

2 BAĞIMLILIK VE SONUÇLARI
Bağımlılık bir anda gelişen bir durum değildir. Gelişmesi belli bir süreç alır. Kişi önce maddeyi merak eder ve kullanır. Çoğunlukla bir kez kullanan kişi daha sonra tekrar dener. İstediği zaman bırakabileceğini düşünmektedir. Çevresindeki bağımlılar gibi zayıf karakterli olmadığına inanır. Bir süre sonra madde kullanımının kendisi için bir sorun haline geldiğinin farkına varır. Ancak bırakmak için ciddi bir adım atmaz. Bağımlı olduğunun farkına vardığı zaman ise birçok şey için geç kalmıştır. Kişi ilk başta tedaviye başvurmakta zorlanabilir. Ailesinin bu süreçte kişiyi madde bırakması için zorlamaması gerekir. Zorla yapılan bu tedavi girişiminin önemli bir yararı yoktur. Bir süre sonra kendisi de kurtulmaya karar verir. Bırakmayı düşündüğü şey sadece kullandığı maddedir. Ancak arkadaş çevresi, yaşam biçimi, alışkanlıklarını değiştirmesi gerektiğini ve hayatı boyunca bir daha hiçbir madde kullanmama gereğini düşünemez veya bilemez. Tedavi tamamlandıktan sonra bir bağımlı için her şey bitmiş değil aksine birçok şey yeni başlamaktadır. Öncelikle temiz olmaktan mutludur, bir süre sonra eski kötü günleri unutur ve o günleri iyi bir şekilde anmaya başlar. Giderek bir kez daha madde denemeyi düşünmeye başlayabilir. İşte tehlike bu dönemde başlar. Bağımlılık hastalığının özelliği gereği madde bir kez dahi kullanılsa kişi eskisi gibi madde kullanmaya başlar ve çok kısa bir zaman içinde eski bağımlı günlerine döner. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

3 Bağımlılık Kişiye Ciddi Sorunlar Getirir:
Ruhsal Sorunlar: Bunların başında Kişide gözlenen davranış değişiklikleri gelir. Bağımlılık ve getirdiği sorunlar çaresizlik, yalnızlık, umutsuzluk gibi duygulara yol açarak depresyona neden olur. İçinde yaşadığı ortama bağlı olarak kişilik değişimleri de gözlenir. Bedensel sorunlar: Kullanılan maddeye göre değişir. Ancak bütün maddeler bedensel zararlara yol açar. Sosyal sorunlar: Madde kullanımı; ekonomik kayıplar, arkadaş ve aile desteğinin kaybı, işsizlik, suç işleme gibi birçok sosyal sorunlara neden olabilmektedir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

4 UYUŞTURUCUYA BAŞLAMADA ETKENLER
1.Psikolojik Etkenler 2.Kültürel Etkenler 3.Aile İlişkileri 4.Kalıtımsal Etkenler 5.Sosyal Etkenler 6.Uyuşturucu Maddeye Erişebilirlik MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

5 RİSK ALTINDAKİ GENÇLER
Risk altında bulunduğu varsayılan ergenlerin özellikleri ; Ani tepkiler veren Saldırgan ya da asi davranışları olan Her şeyi reddeden Davranış bozukluğu gösteren Aykırı davranışlar içinde problemleri olan Çabuk heyecanlanan İçe dönük olan İtaatkar olan Yaşıtlarından aşırı etkilenen MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

6 RİSK ALTINDAKİ GENÇLER
Uyuşturucu madde kullanan gençlerin ailelerinde bulunan benzer bazı aile özellikleri; Parçalanmış, boşanmış aile Ebeveynlerin birinin kaybı Aile içi iletişim eksikliği Baskıcı ve ilgisiz aile Aşırı koruyucu, kollayıcı aile Aile içinde uyuşturucu madde kullanan bir üyenin varlığı Aile içinde gencin özdeşim kurabileceği bir bireyin olmaması Sigara ve alkol kullanan gençlerin, bu maddeleri kullanmayan gençlere göre daha yüksek oranda uyuşturucu madde kullandığı gözlenmiştir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

7 MADDE KULLANMAYA GENÇLER DAHA ÇOK NASIL BAŞLIYOR?
Gençler en sık olarak ‘merak’ nedeni ile madde kullanmaya başlamaktadırlar. Bu nedenle uyuşturucuya karşı özendirici davranışlardan kaçınmak gerekir. Arkadaş baskısı ikinci önemli etkendir. Bir arkadaş ortamında yapılan ısrara çoğunlukla dayanılmamaktadır. Arkadaş grubunun dışında kalmak, onlardan farklı olmak korkusu yaşanmaktadır. Bu nedenle gencin kendini koruması, ‘hayır ‘ diyebilmesi çok önemlidir. Sorunlarını çözmek için başka yol kalmadığına inandıkları anda kullanım sıklaşır. Bu nedenle gençlere sorunlar ile başa çıkma yöntemlerinin öğretilmesi önem kazanmaktadır. Uyuşturucu maddenin kolayca elde edilebilir olması, onun kullanılma oranını arttıracaktır. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

8 UYUŞTURUCU MADE KULLANAN KİŞİLER NASIL ANLAŞILIR?
Uyuşturucu madde kullanan kişilerin farkına varmak kolay değildir. Ayrıca madde kullanımını gösteren özgün belirtiler çok azdır. Belirtilerin büyük bir kısmı başka nedenlerle de görülebilmektedir. Uyuşturucu madde satın alabilmek için gerekli parayı sağlamak için hırsızlık yapıp yakalanabilirler. Yüksek doz madde aldıktan sonra komaya girip hastanede kaldırıldıklarında farkedilebilirler. Uyuşturucu madde kullandıklarından kuşkulanılan kişilerde gözlenen davranışlar doğru yorumlanmalıdır. Özellikle ergenlik dönemine özgü olabilen bir takım değişikler göz ardı edilmemelidir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

9 UYUŞTURUCU MADE KULLANAN KİŞİLER NASIL ANLAŞILIR?
Yargılamak ya da etiketlemek tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Amacın kişiyi yakalamak değil, ona yardımcı olmak olduğu unutulmamalıdır. Madde kullanan kişileri anlamak için başvuralabilecek üç yöntem; a.Kan ve idrar tetkikleri b. Davranış değişiklikleri c.Madde etkisine bağlı değişiklikler MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

10 MADDE KULLANDIĞI DÜŞÜNÜLEN GENÇ İLE NE YAPMAK GEREKİR
HAZIRLIK Böyle bir gençle konuşmaya başlamadan önce, öncelikle öğretmen onunla bu konuşmayı yapmaya hazır hissetmelidir. Öğretmen sakin olmalı, yeterli gözlemi yapmış ve veriyi toplamış olmalıdır. Öğretmen kendini suçlamamalı ya da öğrencisine karşı öfkeye kapılmamalıdır. Ayrıca gencin konuşma sırasında madde etkisi altında olmaması ya da etkisinin azalması önemlidir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

11 KONUŞMAYA BAŞLAMAK Genellikle uyuşturucu ile ilgili konuşmaktan kaçınılır, Ancak konuşmaktan korkmayın. Korkularınızı, kuşkularınızı ve nedenlerini onunla açıkça paylaşın ve konuşurken korkutmamaya özen gösterin. Gerçekçi, samimi ve yalın olun. Amacınızın ne olduğunu üstüne basarak anlatın. Her zaman onun yanında olacağınızı hatırlatın. Onun düşünce, yaşantı ve korkularını anlamaya çalışın. Madde kullanmasından dolayı onu suçlamayın ve yargılamayın. Ancak bunun sonuçlarına kendisinin katlanacağını anlatın. Onun kendi sorumluluğunu üstlenmesine yardımcı olun. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

12 AİLE İLE GÖRÜŞME Öğrencinin durumunu aile ile görüşürken çok dikkatli olmak gerekir. Öncelikle elinizde yeterli veri ya da kuşkularınızı doğrulayabilecek bilgiler olmalıdır. Onlar ile kuşkularınızı paylaşın ve öğrencinin ev içindeki durumunu değerlendirin. Aile, bu konu açılınca büyük bir paniğe ya da öfkeye kapılabilir. Çünkü konu hakkında bilgisi yoktur ve ne yapacağını bilmemektedir. Büyük beklentileri vardır ve hayal kırıklığına uğramıştır. O anda çevrenin tutumunu düşünerek baskı altında kalacağını düşünebilir. Anne ve baba kendisi için üzülmektedir. Bazen aile bunu tamamen yadsıyabilir. Kendi çocuğunun bunu yapmayacağına kendisini inandırmıştır. En azından öyle olmasını istemektedir. Bu durumda ailenin fazla üstüne gitmek sakınca doğurabilir. Başka bir güne görüşmeyi erteleyebilirsiniz. Böylece aileye konuyu düşünmesi için fırsat verebilirsiniz. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

13 MADDE KULLANDIĞI DÜŞÜNÜLEN GENÇ İLE NE YAPMAK GEREKİR?
Yönlendirmek Bu kişiler genelde tedavi kurumlarından çekinirler. Bu nedenle onu tedavi için cesaretlendirin. En azından danışmanlık için başvurmasına yardımcı olun. Sık sık mesajınızı yineleyin. Genç tarafından söylenen olumlu düşünceleri onun ardından siz de onun sözleri ile yineleyin. Böylece onun olumlu tarafları pekiştirilebilir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

14 UYUŞTURUCU MADDE KULLANANLAR TEDAVİ OLABİLİR Mİ?
Evet tedavi olabilirler. Özellikle tedavi ilkelerini yerine getiren kişilerde uyuşturucu maddeyi bırakma oranı çok yüksektir. Ancak kişi bu maddeleri bıraktıktan sonra bir daha hiçbir zaman tekrar kullanmamalıdır. Bir kez kullanması, onun eski günlerine dönmesine neden olabilir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

15 TEDAVİNİN İLKELERİ 1.Kişinin tedaviyi istemesi, 2.Kişinin maddeyi bırakmaya hazır hissetmesidir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

16 TEDAVİDE NELER UYGULANMAKTADIR?
Öncelikle kişi başvurduğu zaman bedeninin bu maddeden arındırılması gerekir. Buna ‘detoksifikasyon’ adı verilir. Eroin gibi bazı maddeleri aniden kendi başına bırakmak tehlikeli olabilir. Bu nedenle kontrol altında bırakmak gereklidir. Daha sonra kişinin kendini tanıması, maddeyi kullanma davranışını öğrenmesi, madde kullanma nedenlerini anlaması, tekrar başlamaması için neler yapması gerektiğini öğrenmesi sağlanır. Ancak uzun süre kontrollere gelmesi, tedavi programına devam etmesi gerekir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

17 ACİL DURUMLAR Maddenin yüksek dozda alınması Madde bulamadığı için ortaya çıkan şiddetli yoksunluk belirtileri Her iki durumda da yapılacak müdahale farklılık gösterir. Ancak her durumda öğretmenin soğukkanlı davranması, çevresindekileri yatıştırması, ilk fırsatta öğrenciyi bir sağlık kuruluşuna yönlendirmesi gerekir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

18 ZEHİRLENME BELİRTİLERİ
Zehirlenme belirtileri alınan maddenin cinsine göre bir değişkenlik gösterebilir Eroin zehirlenmesinde, gözbebekleri toplu iğne başı kadar küçüktür, solunum yavaşlamıştır, derin uykulu bir hal ve dışarıdan verilen uyarılara karşı yanıtsızlık vardır. Uçucu madde zehirlenmesinde, kişi şaşkındır. bulunduğu yeri, zamanın ne olduğunu ve kiminle konuştuğunu bilemez. Sarhoşluk hali vardır. Boğulma belirtileri olabilir. LSD zehirlenmesinde, kişi korku içindedir, bir panik hali vardır. Hayaller görebilir ve hayali sesler duyabilir. Esrar yüksek miktarda alındığı zaman konuşmada dağınıklık, gerçeği değerlendirme yetesinde bozulma, korku, panik, intihar düşünceleri ortaya çıkabilir. Kokain alındığında ise, aşırı kuşkucu davranış, saldırgan davranışlar, aşırı hareketlilik saptanabilir. Sakinleştirici ve yatıştırıcı haplar ile solunum yavaşlar, uykulu bir hal gelişir ve tansiyon düşer. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

19 YOKSUNLUK BELİRTİLERİ
Uyuşturucu maddelerin bırakılması veya kullanılan dozun azaltılması ile bazı belirtiler ortaya çıkar. Bunlar arasında; şiddetli ağrılar, kusma, ishal, terleme, uykusuzluk, burun akıntısı sayılabilir. Kokain gibi uyarıcı maddelerde ise; mutsuzluk, durgunluk, uykulu bir hal veya depresyon benzeri bir tablo gözlenebilir. Bütün maddelerin bırakılması ile ortaya sinirlilik, huzursuzluk, rahatlayamama hali ortaya çıkmaktadır. Bu durum saldırgan davranışlara neden olabilmektedir. Ancak tüm bunlar çok acil müdahale gerektiren durumlar değildir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

20 UYUŞTURUCU İLE İLGİLİ YANLIŞ İNANIŞLAR
Ben bağımlı olmam Bir kere kullanmaktan bir şey çıkmaz Ara sıra kullanmaktan bir şey çıkmaz Esrar, alkol ve sigaradan daha tehlikeli değildir Ben kontrol edebilirim. Benim iradem güçlüdür. Herkes kullanıyor ve bir şey olmuyor Sadece zayıf bireyler bağımlı olur Uyuşturucu sadece kullanan kişiye zarar verir Tüm bağımlılar hapsedilmelidir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

21 OKULDA UYUŞTURUCU MADDE EĞİTİMİ
Yapılması Gerekenler Öğrencileri özendirmemeye dikkat edilmelidir. Merakın artırılmamasına özen gösterilmelidir. Öğrencileri etiketlememeli ve ön yargılı olmaktan kaçınmalıyız Uyuşturucu kullanımı ve kullanım için neler gerektiği öğretilmemelidir. Uyuşturucu karşıtı mesajların doğrudan verilmesi beklenen yararı sağlamamaktadır. Bu nedenle endirekt mesajlar seçilmelidir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

22 KİMLER Nasıl Eğitilmelidir?
Uyuşturucu ile ilgili konular konuşmaktan kaçınmamalıdır. Ancak konuya hakim olmadan ve bilmeden konuşmaktan kaçınmak gerek. Sorun küçümsenmemeli ve ‘benim sınıfımda kullanan yoktur’ gibi ön yargılar ile yola çıkılmamalıdır. Tüm sınıfa ulaşmak mümkün değil ise, risk altındaki öğrencilere yönelmek iyi bir çözüm olabilir. Diğer derslerin arasında uyuşturucu ve zararlarından bahsetmek çok etkili olabilir. Küçük yaştaki öğrencilere çok fazla ayrıntılı bilgi sakıncalar doğurabilir. Bunun yerine sigara ve alkol ile ilgili konulara yer vermek, bu maddelerin zararlarını tartışmak daha iyi sonuçlar verebilir. MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN

23 KAYNAKÇA Kocaeli Emniyet Müdürlüğü
GÜN IŞIĞI PROJESİ Kocaeli Emniyet Müdürlüğü Kaçakçılık ve Organize Suçlarla Mücadele Şube Müdürlüğü Kaşkaldere-Derince/KOCAELİ tel&Fax: Sunum Hazırlayan: Elif TUNÇEL MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN


"MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE REHBER ÖĞRETMEN" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları